Home » Gezond bruin » De schadelijke effecten van zon

De schadelijke effecten van zon

Zonnen is voor velen één van hun favoriete bezigheden tijdens de zomermaanden. Het voelen branden van de zon op je huid terwijl je rustig van je drankje slurpt. Even alle zorgen vergeten die de koude wintermaanden opgeroepen hebben. Helaas kan ook dat zonnen je ernstige zorgen opleveren. Neem dus enkele maatregelen in acht!

De positieve effecten van zon

Ho maar! Voor we allemaal binnen blijven uit angst voor de zon, willen we even nuanceren dat de zon ook positieve effecten heeft op ons lichaam. Het levert ons namelijk onze nodige portie aan vitamine D. De zon helpt ons dus, samen met vette vis en eidooiers, om ons immuunsysteem en onze hart- en bloedvaten te onderhouden. We moeten het je waarschijnlijk ook niet bewijzen (al kunnen we dat), maar van de zon word je gelukkiger!

Maar… Wees verstandig!

Te veel zon is schadelijk. Erg schadelijk. De oorzaak van de bruinere huid die we krijgen door in de zon te lopen, is dat ons lichaam zichzelf probeert te beschermen tegen de straling van de zon. En dat heeft zijn redenen. Een hoge blootstelling aan UV-stralen kan negatieve effecten hebben voor je huid en ogen. De bruine, strakke huid waar je naar streeft, zou plots wel eens heel ver weg kunnen zijn. Wie te vaak onbeschermd in de zon loopt, verhoogt zijn risico op:

  • Verbranding van de huid
  • Huidveroudering en rimpels
  • Huidkanker
  • Fotogevoelige huid
  • Verzwakking van het immuunsysteem
  • Cataract
  • Oftalmie of zonneblindheid

Deze mensen getuigen op erg pakkende wijze over de gevaren van de zon:

Gezond bruin

We willen je ook niet onnodig schrik aanjagen. Een beetje zon af en toe kan echt geen kwaad. Als je je bruine huid geleidelijk aan opbouwt, ben je al een pak beter beschermd. Een bruinere huid beschermt weert de straling al voor een deel af. Je kan het vergelijken met een zonnecrème van factor 2 of 3. We geven je enkele tips mee om gezond bruin te worden:

  • Bouw je bruine huid geleidelijk op.
  • Blijf niet te lang in de zon. Zoek af en toe verkoeling in de schaduw.
  • Smeer je om de twee uur in met een goede zonnecrème met hoge factor.
  • Draag een hoofddeksel en een zonnebril.
  • Loop niet in de zon als ze op haar sterkste punt is. Dat is meestal tussen 12u en 14u.
  • Kan je echt niet anders, draag dan zeker een t-shirt.
  • Houd kinderen, zeker als ze jonger zijn dan 1 jaar, uit de zon.

En ten slotte, let op met de volgende activiteiten in de zon! typische zomeractiviteiten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>